Blogg

Jobbigt med konferenser och småprat? Fyra enkla tips som gör konferensen hanterbar för dig som helst vill avstå!

För många är konferenser, mässor och event synonymt med dagar och timmar av småprat, och ofta med personer man inte träffat förut. För den extroverta personen kan det vara ett uppskattat avbrott i den vanliga arbetsrutinen, och möten med nya människor blir då givande och inspirerande. För andra kan konferenser istället vara något man fruktar, och upplevas som tröttsamt och till och med dränerande. Att avstå från att delta är dock sällan ett alternativ, eftersom att konferenser, mässor eller event ofta är något som ingår i arbetsuppgifterna och som man därför behöver lära sig hantera. Betyder det att det är en omöjlig uppgift att ta sig an? Inte alls – här kommer ett par enkla tips på hur konferensen eller eventet blir hanterbart för den som helst vill avstå.

Var nyfiken
En viktig del under en konferens eller event är mötet med människor. EL_networking eventFör många introverta människor är det dock inte mötet med främmande personer som är utmaningen, utan snarare småpratet. Ett bra första tips är att alltid utgå från att det finns något intressant om alla. Fundera på vad du kan lära dig från en person du möter, och vad du kan ge i gengäld. Ska du t ex gå på ett nätverksmingel, förbered ett par frågor som du känner dig bekväm med, och som funkar i varje nytt möte. Det kan vara både affärsrelaterade eller mer personliga frågor – det viktiga är att du tänker ut ett par frågor i förväg, så att du inte behöver komma på dem på plats. Lyssna uppmärksamt, och visa att du är intresserad av att veta mer. Använd öppna frågor som hur, vem, vad, när och varför. Bekräfta (t ex ”vad spännande det låter!”) och be om att få veta mer (t ex ”hur kom det sig?”).

Sätt mål
Sätt upp ett mål med konferensen och hur många personer du ska prata med under varje tillfälle. Fråga dig själv vad som är viktigt med konferensen eller mässan, och vad som skulle vara en lyckad konferens för dig? Är det att du lyckades få chans att nätverka med några specifika personer som du verkligen ville träffa, eller kanske att du träffade 10 helt nya kontakter? Utan specifika mål är det lätt att uppleva att du minglade eller nätverkade en hel kväll eller event, men inte fick något gjort. Var målmedveten, och var nöjd när du uppnått ditt mål.

Face your fears
För många kan blotta tanken på att tala inför publik vara skräckinjagande. Men att vara talare på en konferens är en fantastisk möjlighet att föra ut ditt budskap, marknadsföra ditt företag – och även dig själv!
Om du håller med om att fördelarna med att tala är större än obehaget det skapar i form av rädsla, då ska du läsa vidare.

Först och främst är det viktigt att komma ihåg att rädslan att tala inför publik, stor som liten, känd som okänd, är relativt vanlig – massor av människor världen över känner precis som du. Men viktigare än att vara medveten om att du inte är ensam, är just att övervinna rädslan. Att tala inför publik på ett eller annat sätt är något du garanterat kommer tvingas göra igen, oavsett om det är i din yrkesroll eller privat, och därför något som kan vara värt att försöka bli bättre på, och därmed känna mindre obehag inför. Och om du vet med dig att det är något som också kommer krävas av dig i din yrkesroll framöver, kan det vara väl värt pengarna att gå en kurs eller ta hjälp av en retorikkunnig person. Att lära sig mer om det man tycker känns obehagligt är ett bra steg på vägen till att bli en mer bekväm talare. Och det man tränar på blir man ofta bra på, så precis som allt annat gäller det att öva, öva, öva.

Att göra en exit
När du uppnått ditt mål med eventet eller konferensen och nätverkat färdigt, så är det dags att göra en så kallad exit. Om du har för avsikt att lämna tidigare än utsatt tid kan det vara bra att fundera en extra sväng på hur du lämnar på ett snyggt sätt.
Håll det kort och enkelt t ex ”jag avviker för ikväll, men ser jättemycket fram emot att ses imorgon bitti”.

Ett annat bra tips kan vara att ”bjuda in och lämna över”. Hur gör man det?
Håll utkik efter en kollega eller ny affärsbekant. Bjud in personen till ditt pågående samtal, introducera din kollega eller bekant och berätta varför de borde prata med varandra, och lämna därefter över ”jag ska kila vidare men jättekul att träffas herr A och fröken B”. Det kräver lite övning innan det känns helt naturligt, men är ett bra och smidigt sätt att göra en exit, eftersom att det innebär att du inte behöver lämna någon ensam.

Lycka till!

 

 

 

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.

Google+
Ladda ner vår eventguide: Att lyckas med ditt event

Fyll i din e-post så skickas guiden direkt   Mer info

[contact-form-7 404 "Not Found"]